Friday, December 19, 2014

#makbanyakanak

Lately terasa seperti ada ramai sangat anak, padahal 4 baru orang. Orang lain ada sampai 10 tapi relaks saja. Yang buat saya terasa sangat-sangat masa cuci baju dan lipat baju. Aduh! 

Ini gambar paling terbaru saya dan anak-anak. Masa ni kami keluar membeli barang-barang keperluan sekolah. Nasib baik dapat voucher dari Jusco, dapatlah jimat belanja. Itulah orang tua-tua kata kalau anak ramai, rezeki pun ramai jugalah. 


Bab memasak tak perlu cakap. Nak kata pandai masak, tidak juga. Saya kadang-kadang main hentam juga. Tapi anak-anak makan dan biasanya komen mereka sedap saja.


Dadih antara kegemaran anak-anak. Kalau beli biasanya RM1.20. Kalau bulan puasa RM1.50. Makan satu memang tak cukup. Harus beli seorang 3. Sudahnya saya buat sendiri. Makan sepuas hati. Ibu pun boleh tumpang sekaki.



Ajak anak-anak buat sekali. Masing-masing tak sabar nak makan. Lepas ni nak buat perisa strawberi pula. Hadif siap ajak saya buat jual lagi. Cukuplah jamu anak-anak makan. Tak cukup kudrat nak buat jual.

Friday, December 12, 2014

Birthday Opah

Saya dan Huzein balik ke Ipoh untuk bawa balik Haziq dan Hadif semula ke Penang. Kebetulan jatuh pada hari Birthday Mak mertua saya.

HAPPY BIRTHDAY MAK!


Jadi sempena meraikan Opah, kami semua keluar makan di luar. Kami ke Restoran Mee Udang Diraja. Dekat sangat dengan rumah, tak sampai 5 minit naik kereta.




Orang memang ramai tapi kami dah tempah meja siap-siap. Tapi dia letak nama Ezuan. Jauh sangat Huzein dan Ezuan. Takpe, janji dapat meja.


Masa untuk order makanan. Makanan semua nampak menyelerakan. Air pun best-best dan nama pun sempoi (cth: Ombak Rindu, Mr. Arrogant).


Tu dia udang besar. Siapa tak tergoda!


Hadif yang mengada nak air Mr. Arrogant. Tapi last-last tukar air lain sebab nak ada aiskrim.


Haziq makan nasi goreng ayam. Nak bagi nasi goreng ada udang takut tempat bersunat gatal-gatal, jadi makan ayam sajalah dulu.


Ini mee ketam Huzein punya. Saya tumpang makan ketam.


Ini mee udang saya. Terliur tak tengok?


Sedap punya pasal, makan sehingga menjilat jari. Mak mertua dekat depan pun buat tak reti.


Ini hidangan udang yang lagi besar. Tapi meja sebelah yang punya. Kami tumpang ambil gambar dan ambil bau saja...hahahahaha.


Alhamdulillah atas nikmat yang diberikan oleh-Nya.

Thursday, December 11, 2014

Anak Bersunat Ibu Yang Pitam

Sedikit berdebar saya bila tiba hari anak-anak bersunat. Tapi anak-anak saya tengok relaks saja.

Anak-anak bersunat di klinik tapi buat ramai-ramai. Yang mengikut pun ramai, macam rombongan Cik Kiah.


Semua yang bakal bersunat, 5 orang semuanya naik kereta sekali dengan Atuk.


Bila sampai di klinik, jadi kecoh sebab ramai. Dengan gelagat budak-budak ni lagi. Tapi muka satu-satu tak ada perasaan cuak. Mungkin tak tahu apa yang bakal dihadapi.






Bila doktor sudah bersedia, semua diminta tukar pakai kain pelikat siap-siap.



Semua menunggu tanpa kesabaran. Sebab kena tunggu lama dan tak sabar-sabar tunggu giliran.



Uwais selepas sunat. Lepas ni confirm tak nak bersunat dah.


Hadif selepas Uwais. Masa ni relaks lagi. Lepas kena ubat bius terus drama terjadi. Terus tak nak bersunat. Ibu yang pegang pun rasa macam nak pitam. Luluh hati dengar anak menangis lagi. Dengan doktor yang sedikit kasar. Uish....memang boleh pitam dibuatnya. Sebenarnya Hadif ni menangis bukan sebab sakit, tapi sebab takut.


Haziq muka dah cuak. Mula-mula dia pun nak menangis juga. Tapi bila ditenangkan boleh Huzein barulah dia relaks.


Haziq selepas bersunat.



Bila semuanya selesai, barulah rasa lega. Lepas ni agenda nak bagi budak-budak ni duduk diam supaya boleh cepat baik. 


Cara terbaik adalah lepak depan TV. Makan pun bersuap. Hari kedua sudah boleh berjalan tapi Haziq lagi cepat baik dari Hadif. Hadif aktif sangat, tak reti duduk diam.

Alhamdulillah, semuanya sudah selesai. Nasib baik sekali saja seumur hidup. Ibu ni sudah 4 kali bersalin, siap sekali dipotong perut, ok saja. Relakslah!

Wednesday, December 10, 2014

Meraikan Lelaki Harapan Dunia

Cuti sekolah kali ini saya sudah buat perancangan untuk menyunatkan Haziq dan Hadif. Buat sekali bersama dengan sepupu-sepupu di kampung. Buat ramai-ramai baru rasa meriah sedikit. Sebelum bersunat ada kenduri untuk meraikan semua bakal lelaki harapan dunia ini. 

Siap duduk atas pelamin lagi. Lepas salam dapat duit, itu yang seronok tu. Pertama-tama sekali yang kena salam adalah Atuk. 







Budak-budak ni memang seronok walaupun malu-malu jugalah sebab terpaksa bersanding di atas pelamin.





Ini hadiah kecil untuk orang yang bersalam dengan mereka. Tapi rasanya banyak dihabiskan oleh budak-budak ni juga.


Hafiy seperti biasa makan jari. Hilang comel bila jari dalam mulut.


Hana Alesya nampak laksa saja terus nak makan. 2 mangkuk dia makan.


Pengantin bersama mak pengantin. Saya pun nak merasa bergambar di atas pelamin anganku musnah ini.




Hafiy tak tengok kamera. Asyik terteleng-teleng tengok gelagat abang-abang.



Tetamu yang datang boleh tahan ramai. Rasa meriah dan seronok sebab dapat jumpa saudara-mara. Lagi best makanan pun sedap.


Yang tengah tu mak Nora, biras saya. Orang kuat kenduri.


Layan ayam golek dan kambing bakar memang best. Makan sampai puas.


Acara kemuncak adalah lagu-lagu Qasidah dari pelajar sekolah agama yang dijemput khas. Boleh tahan sedap adik-adik ni berqasidah.




'Peace' dari Hana Alesya.


Hadif sudah menunjukkan tanda-tanda bosan.



Last sekali 'Yahanana'. Yang depan tu lagi kuat berlagu dari abang-abang di belakang.



Bergambar dengan abang-abang yang sudi berqasidah. Sedap suara mereka, lemak berkrim.



Jemputla makan ya.


Anak-anak layan makan aiskrim Malaysia.


Abah anak pun sama.


Haziq berapa kali ulang makan ayam golek.


Hadif dan Uwais.


Bergambar bersama Tokcu.


Seronok bukan main lagi.


Abang-abang pergi makan, budak-budak ni sibuk main gendang dan bergelak ketawa. Menjerit-jerit ibu marah takut rosak barang orang.



Hafiy tengok saja kelakuan abang-abang. Hish.....jangan ditiru ya Hafiy.


Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Budak-budak ni memang seronok. Belum tahu bersunat tu macamana. Nantikan edisi bersunat. Kita tengok siapa nangis paling kuat.