Friday, July 24, 2015

Raya 2015

Enty Raya 2015 dimulakan dengan gambar Lebai Hafiy dan baju gedobosnya. Kesian Hafiy sebab baju besar. Sudahla badan tu jenis kecik molek. Tapi hensemnya sudah pasti. 


Siap pakai ketayap tak lepas tu. Dengan bulu mata lentik, pergh...memang kacak!


Raya pertama tahun ini kami sekeluarga beraya di rumah mak saya di Penang.

Hana mengendeng abahnya duit raya.



Lepas sembahyang raya, seperti biasa acara bermaaf-maafan. Haziq bersalaman dengan Huzein.


Baru nak mula dah kena kacau dengan Hadif. Rumah saya memang meriah dengan anak-anak. Kadang-kadang tak larat bertempik. Kadang-kadang jenuh bergelak.


Ok, keadaan dah terkawal. Jadi dapatlah Haziq bersalam dengan aman.


Kemudian giliran Hadif pula.


Seterusnya Hana Alesya. Kena warning apa tu dengan abah?


Last sekali Hafiy.


Oh, isteri siapa tu yang sungguh solehah? Huzein masih lagi nampak bergaya walaupun memakai baju melayu berharga RM29.90.


Giliran anak-anak bersalaman dengan saya pula.





Tiba-tiba saja ada iklan. Tak ingat apa yang berlaku. Mungkin masa ni budak-budak datang beraya.



Hana siap buat 'peace' lagi.


Hafiy yang comel sokmo.



Buah hati, pengarang jantung. Anak syurga saya.



Penat saya tersengih nak pastikan gambar cantik. Tapi semua sibuk buat hal masing-masing. Ini sajalah gambar yang senonoh. Gambar berenam tak ada.



Petang tu ramai mak dan bapa saudara yang datang berkumpul di rumah mak. Meriahlah dengan budak-budak.


Hana Alesya, Qaisara dan Kasih.


Qaisara cute saja mengacau Hadif yang nak bergambar dengan Alif.


Hadif dan Alif, anak sepulu saya. Sama umur mereka, darjah 1.


Raya kedua, kami bertolak pagi ke Ipoh untuk beraya bersama keluarga mertua.



Raya ketiga, ramai sanak-saudara berkunjung ke rumah mertua. Seronok berkumpul ramai-ramai sambil makan-makan dan bergosip.





Hana Alesya yang sudah tercabut tudungnya.


Saya bersama adik ipar, mak saudara dan sepupu.


Raya tahun ini raya anggap raya edisi simple dan berjimat. Yang penting dapat jumpa sanak-saudara dan bermaaf-maafan.

Wednesday, July 15, 2015

Baju Raya 2015

Kehangatan sambutan Hari Raya sudah terasa. Saya masih lagi bekerja. Esok pun sama. Cuma akan bercuti selepas Hari Raya.

Bercerita pasal Hari Raya tak sabar nak melaram baju baru. Raya tahun ini warna temanya adalah peach dan grey. Saya dan Hana akan pakai jubah warna peach dan tudung grey. Huzein and the boys akan pakai baju melayu warna grey. 

Jubah saya dan Hana beli dengan Jubah Souq. Kirim pada personal shopper masa Mode Republic Tour, dapatlah harga murah. Design jubah tak sama, cuma warnanya yang sama. Agaknya kalau saya pakai boleh nampak cun macam model dalam gambar tak?


Baju Hafiy saya beli dari MyComel. Baju melayu romper. Senang sikit nanti nak berdukung. Tidaklah terselak-selak bajunya nanti bila bergambar.


Baju untuk Huzein, Haziq dan Hadif beli di kedai di Kulim. Baju melayu memang saya biasa beli di Kulim. Paling berbaloi baju Huzein harganya cuma RM29.90 sahaja untuk sepasang. Mulanya saya ingat harga tu untuk baju sahaja. Bila tahu untuk sepasang terus rembat 2 pasang. Lagipun Huzein memang selalu pakai baju melayu untuk solat Jumaat atau ke surau. Jadi, tak rugi beli lebih.


Itu sajalah serba sedikit persediaan baju raya untuk tahun ini. Nantikan gambar raya dari kami sekeluarga.

Gunung Jerai, Memang Cantik!

Tak terlintas di fikiran satu hari nanti saya akan sampai ke puncak Gunung Jerai. Lepas habis makan kenduri di Gurun, kami ke kawasan kaki Gunung Ledang. Bila nampak saja ada resort di atas, terus saya ajak Huzein tengok-tengok kawasan resort. Maklumat berkenaan resort boleh KLIK DI SINI

Maka naiklah kami ke atas. Ingatkan dekat saja. Rupa-rupanya resort terletak di puncak Gunung Jerai. Perjalanan naik ke atas sedikit menggerunkan. Tapi bila sampai ke atas rasa sangat berbaloi. Sejuk dan sangat tenang. 


Dari sini boleh nampak permandangan sawah padi di bawah. Memang cantik.


Hish, macam-macam gaya ada. Penat ibu berposing. Sudahlah bukan main lagi pakai jubah dress panjat gunung. Maklumlah baru balik dari kenduri.




Memang cantik kawasan ini dibangunkan. Bunga-bunga memang tumbuh mekar dan subur. Resortnya pun cantik.




Masa turun, kami singgah sekejap di Muzium Perhutanan Gunung Jerai. Ada macam-macam juga yang menarik termasuk hasil hutan dan haiwan yang jarang kita jumpa dipamerkan di sini.


Lepas melawat muzium, kami terus turun untuk pulang. Satu pengalaman yang sangat menarik. Memang tak sangka kawasan di puncak Gunung Jerai sangat cantik.

Restoran Anjung Muara, Tanjung Dawai

Balik dari Tasik Beris kami ke Tanjung Dawai. Nak mencuba makan ikan bakar di sini. Kami ke Restoran Anjung Muara. 




Tempat display pelbagai makanan laut. Pilih saja mana yang berkenan.


Ikan-ikan yang bakal dibakar malam itu.



Hasilnya selepas dibakar. Sedap sangat. Tak tahulah sebab perut tengah lapar atau apa, tapi memang sedaplah.


Hidangan sampingan, ketam.


Anak-anak yang tak sabar nak makan.



Hadif makan ketam siap bergaya ala-ala superhero. Ketaman kot?



Tu dia, saya yang tengah kelaparan makan begitu berselera. Naik penimbang tengok berat makin naik terus menyesal.


Kawasan belakang restoran. Boleh pilih untuk makan di dalam restoran atau di dalam pondok di kawasan belakang restoran.


Makanan di sini memang sedap-sedap. Anak-anak pun suka. Tak rugi mencuba. Kalau ada kesempatan memang saya akan ke sini lagi.