Friday, October 10, 2014

KidLand Penang

Saya ambil cuti untuk Hari Raya Haji sehingga 7 Oktober 2014. Memandangkan hari tu Haziq dapat cuti sekolah tambahan, saya dan Huzein bawa anak-anak bersukaria. Huzein terlintas nak bawa mereka ke KidLand Penang. Maka pergilah kami ke Prangin Mall.

KidLand Penang ni lebih kurang Kidzania. Tempatnya kecil sendikit tapi oklah untuk beri pengalaman pada anak-anak. Untuk harga tiket masuk ke KidLand ni boleh semak di website mereka.

Memandangkan kami pergi pada hari bekerja, jadi orang tak ramai. Jenuhlah anak-anak bermain. 



Konsep KidLand ni lebih kurang macam Kidzania juga. Kanak-kanak akan diberi duit untuk dibelanjakan. Mula-mula kena pergi ke bank dulu untuk ambil duit.



Duit di KidLand dipanggil Kid Moni.


Percubaan pertama adalah menjadi ahli Bomba.




Hafiy tidur masa ni, memang masa dia tidur. Lagipun sudah kenyang makan.


Itu dia, percubaan memadam api. Api bukan api betul tapi nampak macam betul. Lama jugalah menyembur tapi api tak padam-padam pun.




Next, jadi doktor pula.



Doktor Hana yang comel. Menyenget posing.



Menyelamat orang sakit tapi masih lagi boleh gelak-gelak. Kalau betul-betul ni mesti sudah kena saman.


Lepas habis kerja dapat gaji.


Hafiy sudah bangun. 


Science Lab di tingkat atas. Masa ni rasa macam dah malas nak tengok apa yang anak-anak buat. Saya tunggu di luar sambil main-main dengan Hafiy. 


Lepas aktiviti di Science Lab, anak-anak tengok 5D movie. Tengok movie kena bayar duit. Bayar guna Kid Moni.


Ahli Muzik.



Sedikit panduan berkenaan Kid Moni. Sebelum buat satu-satu aktiviti, tengok dulu  papan tanda macam ni. Di sebelah pekerjaan ada dinyatakan sama ada akan dibayar gaji (tanda +) atau perlu buat bayaran (tanda -).


Anak-anak beratur nak naik keretapi. Memandangkan ruang kecil, jadi adalah 6-7 pusingan keretapi ni berjalan.




Budak Hafiy yang semakin boring sebab kena tunggu saja. Hafiy tunggu besar nanti ibu bawa datang main-main dekat sini ok.


Di tingkat atas juga ada disediakan cafe. Tapi kami tak makan di sini sebab macam tak berapa best saja makanannya.


Hadif sakan main game. Kalau boleh nak ulang main banyak kali.


Jadi polis pula.





Hafiy suka duduk atas papan gelongsor ni. Mungkin sebab lampunya berkelip berwarna-warni.


Next, jadi ahli silap mata.


Hadif yang bosan bila diminta bergambar.


Sambil ambil gambar pun dia membebel.


Hana saja yang baik hati, senyum saja bila gambar diambil.


Comelnya anak ibu ni.


Saya di luar kedai make-up. Di sini boleh make-up, buat tatoo dan buat kuku.


Sesambil layan Hafiy main.


Teruk beno expresion muka makcik!



Hana bersedia untuk dimake-up.




Masa ni Haziq dan Hadif masuk ke konti radio. Mereka ditemuramah oleh DJ Radio. Satu KidLand dengar Haziq dan Hadif bercakap.



Make-up dah siap. Suka bukan main. Hmm....nak kena ajar Hana ni pakai tudung kemas-kemas sikit.


Next Hana pergi masak dorayaki. Haziq dan Hadif hilang entah ke mana.



Lepas masak boleh makan. Minta sikit pun tak layan.


Hafiy tidur untuk kali keduanya selepas kenyang minum susu.


Bila Haziq dan Hadif datang terus saya ajak semua balik. Perut sudah berkeroncong, jomlah kita pergi makan. 

Yang tinggal di sekitar Penang bolehlah bawa anak-anak ke sini. Mungkin KidLand tak sehebat Kidzania tapi sekurang-kurang mereka akan berseronok di sini dan merasai pengalaman baru.