Thursday, July 30, 2009

Buah Delima

Mengandung kali ni susah benar nak dapatkan buah delima. Buah delima selalunya akan masuk dalam list mende-mende yang aku akan makan tiap kali mengandung. Banyak khasiatnya.

Sebelum ni dah dapat makan sekali. Itupun adik iparku yang beli. Ipoh mali lagi. Semalam masa ke kedai buah, aku ternampak buah delima ni. Apa lagi, terus minta Huzein belikan. Harganya mahal benar RM5 sebijik. Huzein siap beli 2 bijik lagi. Ini buah delimanya.....


Orang tua-tua kata, kalau makan buah delima, baby dalam perut akan bijak. Aku search jugak pasal kebaikan buah delima. Inilah hasilnya. Tak rugi makan. Tapi ingat, petuanya makan sebiji buah delima tu sorang-sorang. Jangan share dengan orang lain.


KEBAIKAN BUAH DELIMA

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya: Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica Granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan, ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan. Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi di antara buah-buahan yang lain.

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur(kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yg dikandung), mencegah edema dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:
> Menghalang pembentukan sel kanser
> Mencantikkan kulit
> Mencegah dari nyanyuk
> Memberi tenaga
> Elok utk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
> Elok utk sistem penghadaman
> Mengurangkan berat badan
> Pevent morning sickness(untuk ibu mengandung)
> Memperelokkan rahim

3 comments:

Yaya @ffida (Pengurus) said...

memang hebat-buah dari "syurga"

armouris said...

info tentang khasiat delima kat sini - Delima Cerahkan Kulit

Maimonnah Awang said...

Terima kasih di atas perkongsian yg bermanfaat khusus utk wanita