Wednesday, December 23, 2009

Bila Makcik Datang Berkunjung

Sebelum berkahwin, aku dengan makcik memang rapat. Sebab aku dari kecil lagi memang tinggal dengan Tok dan masa tu anak Tok yang tak kahwin lagi cuma makcik aku sorang saja. Lagipun aku tak ada adik-beradik perempuan. Jadi, kiranya makcik ni macam kakak aku jugak la walaupun pangkatnya mak sedara.

Cuti sekolah ni, makcik ada datang lepak kat rumah mak aku. Anak makcik ada 4 orang. Kalau dicampur dengan anakku, nampak selonggok saja depan TV tu. Time ni tengah concentrate tengok citer Upin & Ipin. Budak-budak, asyik le jadinya.


Dan aktiviti paling best yang selalu aku buat dengan makcik adalah MENICAH. Tau ke menicah tu apa? Menicah tu bahasa utara, tak sure tak tempat lain panggil apa. Menicah tu kira acara makan buah-buahan (selalunya mempelam, nanas, betik, sengkuang, jambu dll) yang dicicah dengan kuahnya. Kuahnya kadang-kadang buat sendiri ataupun guna kuah rojak pun boleh.

Hari tu yang ada cuma buah epal saja. Buah epal pun boleh buat menicah tau. Menicah ni sedap kalau guna buah yang masam-masam manis.


Kuahnya kami buat sendiri. Orang Kelantan panggil kuah cicah colek. Betul tak? Kuah cicah yang kami buat sendiri ni senang je resepinya. Campurkan sambal belacan, gula dan kicap. Gaul sama rata dan siap! Senang jekan?


Jemput makan semua.....


Tengok tu berebut semua makan. Haziq tak join sama sebab dia memang tak suka makan buah. Hadif tengah tido masa ni, kalau tidak dia mesti join sama. Aku? Join samala. Mana boleh terlepas. Sedap woooo......

No comments: