Monday, April 12, 2010

Hana Alesya: Selamat Disunatkan

Rasanya saya sudah terlambat. Yalah, Hana Alesya dah 7 bulan lebih, tapi saya baru terhegeh-hegeh nak sunatkan dia. Hm....itulah akibatnya tak ada pengalaman dan pengetahuan. Saya ada merujuk dengan mak dan orang-orang tua, jawapan yang diberi boleh sunatkan bila baby boleh bengkokkan kaki (melutut). Itu kata orang tua-tua. Ada juga kawan-kawan yang kata semasa dalam pantang lagi dah boleh sunatkan baby girl. Atas sebab-sebab yang saya kata tadi, tak ada pengalaman dan pengetahuan, saya lambat sunatkan Hana Alesya. Lepas tu asyik tertangguh-tangguh saja. Teruk betul ibu ni.

Mulanya plan nak sunatkan dengan bidan yang mengurut saya. Tapi bila fikir balik tentang kebersihan alatan yang digunakan, saya buat keputusan untuk sunatkan di klinik. Sunat dengan doktor saya rasa lebih selamat sebab peralatan yang digunakan lebih bersih.

Ini je gambar yang sempat diambil semasa proses bersunat. Saya ingatkan akan ada sesi meraung, melalak dan tendang-menendang. Rupa-rupanya Hana Alesya tenang saja dan masa yang diambil beberapa saat saja. Nak ambik gambar pun tak sempat. Dah selesai.


Alhamdulillah, mudah sangat prosesnya. Hana Alesya tak menangis. Sebenarnya saya yang melebih-lebih. Takut tak tentu pasal.

Balik rumah saya diberikan ini dan diminta untuk ditanam.



Di rumah Hana Alesya masih ok, cuma dia merengek-rengek sesekali. Saya rasa dia pedih bila buang air kecil. Masa tukar dypers dia, saya buangkan kapas ini. Ada sedikit darah.


Lepas dari tu, semuanya ok. Dia happy saja main-main dengan mainan abangnya. Yang saya tak suka, sibuk nak masukkan dalam mulut. Yang saya suka, semuanya dah selesai. Lega.


2 comments:

Nurul Aima Hj Kaim said...

tak dapat imagine la kak..kena ada bb girl ne baru dapat rasa pengalaman yg sama T__T

Aishah Megahasz said...

Time pergi cucuk selalu kat klinik pun berdebar-debar tau, inikan pula sunat. Takut ibu ni...