Thursday, November 18, 2010

Percutian Di Damai Laut, Lumut

Sebelum Hari Raya Aidiladha, saya ambil cuti 2 hari untuk pergi jalan-jalan ke Lumut sebagai menunaikan hasrat yang tertangguh sebelum ini. Saya sekeluarga tinggal di Swiss Garden Damai Laut. Walaupun ramai yang kata tak ada apa yang menarik di sana, tapi bagi anak-anak saya dapat mandi kolam sudah cukup seronok, tak kisahlah tempatnya best ataupun tidak.

Hari pertama kami sampai di sana, seperti biasa acaranya adalah mandi kolam. Bukan saja anak-anak, saya pun terjun sama melayan Hana Alesya.

Hana Alesya seperti biasa, memang teruja main air. Sampai kadang-kadang lupa daratan. Takut pula terlepas dia di dalam air.

Lepas penat berenang terus lapar. Nasib baik bawa roti telur lebih sarapan pagi. Makan sampai licin.

Haziq Fahmi dan Hadif Syahmi tak payah cakapla. 2 orang tu memang hantu air. Bila dah start masuk kolam susah sangat nak ajak naik dan balik ke bilik.

Akibatnya malam tu terpaksa bungkus makanan makan dekat bilik. Ingatkan mulanya nak makan di luar. Tapi semua dah tertidur dalam kereta masa tengah cari kedai makan.

Esoknya bangun pagi-pagi kami semua bersiap ke pantai.

Memandangkan pagi masih awal lagi, dekat pantai ni tak ada ramai orang pun.

Saya siap berposing-posing dengan Melkaj Mei Tai.

"Cepat Ibu, jom kita pergi main air....."

Melkaj silalah berehat-rehat. Ibu dan Hana Alesya nak terjun laut ni!

Terus tukar baju nak berlari-lari ke laut. Ini adalah kali pertama Hana Alesya bermain-main di pantai. Sebelum ni dah pernah ke pantai, tapi masa tu belum boleh berjalan lagi, jadi tak adalah peluang nak main. Ini antara aktiviti yang kami buat di pantai.

Main pasir, Haziq sibuk nak lawan castle siapa yang paling tinggi.

Hadif Syahmi kutip kerang dan tanam balik dalam castle. Habih runtuh castle tu. Pastu dapat kawan sorang datang join dia.

Main tulis-tulis atas pasir. Saya pun mengada nak tulis juga..thehehehe

Saya berlumba lari dengan Hadif Syahmi. Penat tau!

Boring main pasir, semua terjun dalam air. Macam lawak pulak tengok reaksi muka anak-anak bila air laut termasuk dalam mulut. Haziq asyik tanya, "Kenapa air ni rasa macam ni?"

Lepas tu main aktiviti merepek. Lompat dalam air. Saya layankan saja. Cuba tengok reaksi Haziq bila turn saya melompat.

Cukup, cukup Ibu dah penat. Korang mainlah. Ibu nak berehat dengan Abah....

Saya memang seronok habiskan masa di sini. Penat, memanglah penat tapi bila tengok anak-anak gembira, hilang semua penat.

Tengahari tu kami sekeluarga keluar makan berdekatan dengan Jeti Feri ke Pulau Pangkor. Haziq Fahmi dan Hadif Syahmi bergambar ala-ala Ultraman di Terminal Feri.

Hana Aleysa tak dapat nak join sama sebab seperti biasa kena kendong.

Sebelum pulang ke hotel, kami singgah membeli produk hasil laut dari kedai berdekatan. Saya tak tahu mana satu yang murah. Main rembat beli saja.

Sebagai memenuhi permintaan Huzein, malam tu kami pergi cari kedai ikan bakar. Pusing punya pusing, restoran ini yang kami jumpa. Restoran Bakau 'D" Muara (Cawangan Lumut).

Ikannya boleh tahan, tengok fresh belaka.

Masa ni Hana Alesya dah tidur sebab keletihan. Tak dapat join kami semua makan.

Aksi Haziq dan Hadif tunggu makanan sampai. Macam boring je.

Order yang mula-mula sampai adalah kerang bakar. Haziq tak suka, jadi cuma saya, Huzein dan Hadif yang makan.

Lepas tu yang lain-lain pun menyusul. Rasa macam penuh saja meja.

Ikan bakar yang habis kami robek makan. Bagi saya sedap tapi tak boleh lawan dengan ikan bakar di Ismail Ikan Bakar di Penang.

Seperti biasa, bila dah habis makan baru saya akan order air. Sebab anak-anak ni kalau nampak air dulu mesti minum banyak dan tak selera nak makan. Saya order air special iaitu air amra/kedondong. Memang sedap rasa macam nak tambah lagi.

Esoknya, kami check-out dan pulang ke Ipoh untuk celebrate Hari Raya Aidiladha.

AyuArjuna BiGoshh said...

seronok! cuti2 malaysia bersama keluarga....mei tai sangat cantekkk

Aishah Megahasz said...

Ayu: Pasni boleh beli Mei Tai pulak. Post la gambar pakai ring sling kat blog nak tengok.

Anonymous said...

MENGINAP KAT SWISS GARDEN SPA N RESORT ATAU SWISS GARDEN APPARTMEN YG MANA BEST

Aishah Megahasz said...

Anonymous: Saya prefer dekat resort daripada apartment sebab yang kolam mandi lebih best dan dekat dengan pantai.

Anonymous said...

Nak tanya laa...resort nie jauh tak kalau nak keluar cari kedai makan? Agak2 jauh mana la ek.

Aishah Megahasz said...

Kalau nak keluar cari makan dari resort ke jalan besar memang jauh dan gelap sangat kalau malam-malam. Jalan kali memang tak bolehla. Kalau naik kereta rasanya tak ada masalah.