Monday, March 7, 2011

Gaya Hidup Sihat; Mari Berjogging!

Memandangkan saya dalam usaha nak kuruskan badan, jadi saya ajak anak-anak jogging pagi Sabtu yang lepas. Mulanya ingat nak jogging di sekitar kawasan rumah saja, tapi Huzein ajak naik kereta. Rupa-rupanya dia bawa kami semua ke Taman Rekreaksi di Hi-Tech Park Kulim. Anak-anak memang seronokla.

Sampai saja berlari ke sana ke mari. Nampak pula tempat permainan kanak-kanak lupa tujuan asal. Saya kata kita jogging dulu, lepas ni boleh main kat sini. Berhenti sekejap atas jambatan besar ni sebab kasut Haziq tercabut. Tengokla aksi budak-budak ni.


Ingatkan kat bawah tu sungai yang besar. Rupa-rupanya longkang saja.


Haziq punya semangat nak berjogging, lari tinggalkan semua orang di belakang.


Saya terpaksa lari perlahan sebab tunggu Hana Alesya. Hana Alesya pun bersemangat juga. Tapi budak kecik lari, tak adalah laju mana. Tengok gambar ni rasa dia dah besar dah, bukan baby lagi.


Seronok juga berjogging di sini sebab kawasan dekat sini lapang. Kawasannya di kelilingi dengan pelbagai pokok termasukla kelapa sawit. Tapi jangan datang seorang diri, bahaya.


Banyak kemudahan yang disediakan di sini, termasuklah tandas dan tempat berehat.



Tapi sayang, ada sesetengah kemudahan tidak dijaga elok. Nampak buruk dan rosak jadinya.



Yang paling saya suka, di sini disediakan alat untuk bersenam dan disertakan juga cara-cara menggunakannya.



Anak-anak saya kalau benda menarik macam ni haruslah dicuba.



Saya pun tak ketinggalan sama. Isk...tahu saya masih nampak gemuk. 10 kali datang ke sini, mesti kurus dan lansing ok!



Sampai kat sini semua berebut-rebut nak tunjuk demo. Sorang-sorang ye, kalau benda ni tak patah silap-silap kaki anak-anak yang patah sebab terjatuh.


Mula-mula Hadif Syahmi.


Pastu Haziq Fahmi.


Hana Alesya? Lupa nak ambil gambarla pulak...hehehehehehehe.

Berpeluh-peluh saya pagi tu. Tapi rasanya bukan berpeluh-peluh sebab berjogging. Tapi berpeluh-peluh sebab asyik mengejar anak dan melarang mereka buat perkara-perkara bahaya.




Akhir sekali sebagai menunaikan janji, saya bagi anak-anak main di tempat permainan kanak-kanak. Mainnya sekejap saja sebab dekat sini banyak sangat kerengga. Siap masuk dalam baju anak lagi. Sungguh bahaya!


Last-last main yang ini sajalah. Takpelah, asal tak bahaya.



Ok, ibu dan penat. Jom kita balik!

Semasa berjalan balik, Hana Alesya ternampak bunga raya. Dia tunjuk dan minta pada saya.


Anak dara ni pakai bunga pun tak nampak manis sebab mukanya masam saja. Susah sungguh nak ambil gambar Hana Alesya tersenyum.


Rasanya anak teruna ni lagi manis rupanya.


Tetapi, manis bertukar masam bagi abahnya sebab terpaksa mendukung Hadif Syahmi ke kereta. Letih tak larat nak berjalan kata Hadif.


Masuk kereta semua, singgah di kedai untuk bersarapan pagi.


Lepas bersarapan, singgah beli buah-buahan. Kata gaya hidup sihat mestilah makan makanan yang berkhasiatkan?


Oh, nikmatnya hari itu!

2 comments:

Aleyn said...

Wah...sangat sihat ...bestnyer kalau dapat kejutkan hubby pagi2 pegi jog time weekend....

Ps : Cam biasa, I dah klik u nyer Nuff, jom klik2 kay

Aishah Megahasz said...

Aleyn: Malas nak jogging boleh jalan-jalan saja dekat kawasan rumah dengan anak-anak. Memang seronok!