Monday, May 30, 2011

CH: Ladang Teh Boh

Destinasi seterusnya kami ke Ladang Teh Boh. Boleh tahan jauh juga perjalanan untuk sampai ke sini. Jalannya pula berliku-liku untuk sampai ke atas bukit. Haziq, Hadif dan Hana Alesya tertidur keletihan, termasuklah saya sekali :D

Perjalanan yang jauh jadi begitu berbaloi bila tengok permandangan yang cantik sangat-sangat.



Kalau nak ke ladang teh, terpaksa panjat bukit sikit. Boleh tahan jugalah tingginya. Saya malas nak memanjat, jadi kami semua tak pergi ke kawasan ladang teh.

Di sini juga ada cafe. Boleh lepak sambil minum teh dan makan kek. Selain itu, terdapat kedai cenderahati yang menjual produk-produk Boh (teh semestinya) t-shirt, mug, payung, buku mewarna dan buku cerita sejarah teh Boh untuk kanak-kanak. Ada juga bilik tayangan yang memaparkan sejarah ladang teh Boh dan pengilangan teh. Malas saya nak menonton sebab anak-anak tak reti nak duduk diam.

Jadi, saya dan Huzein ambil keputusan melawat kilang teh. Lawatan ke kilang teh memerlukan pengawasan daripada pekerjanya. Waktu melawat juga telah ditetapkan.


Di luar kilang boleh tengok pekerja-pekerja yang baru balik dari ladang teh membawa teh yang dikutip untuk diproses.



Kami diberi penerangan cara-cara pembuatan teh dari teh dikeringkan, dikisar hinggalah proses pengasingan.




Gambar saya dan anak-anak di dalam kilang tak sempurna. Hadif sibuk nak menari.


Haziq sampai pegang kepala dia suruh duduk diam untuk bergambar.


Hana Alesya sudah lali mahu tidur.


Keluar dari kilang, sebelum berangkat pergi kami ambil gambar kenangan berlatarbelakangkan ladang teh yang tak berapa nampak.




Last sekali nak share gambar yang paling saya suka. Terserlah kecantikan Bamberoo Mei Tai dalam gambar ini.


Cantikkan?

2 comments:

Amy Syaquena said...

cantik je view dia...

p/s: salam kenal , amy singgah dan follow , ada masa jemput ke SR ye.

Aishah Megahasz said...

Amy: Permandangan kat situ memang cantik...tenang je rasa.