Thursday, October 27, 2011

Karnival Hari Terbuka IPPT

Mengisi hujung minggu yang lapang (lapang sangatlah rumah berselerak tapi malas nak kemas) kami sekeluarga ke Karnival Hari Terbuka IPPT. Itupun dah petang lepas Zohor baru pergi. Time tu memang orang pun dah tak berapa ramai.

Booth yang paling menarik perhatian anak-anak pastinya booth Rumah Haiwan.



Comel-comel je binatang dekat sini. Tapi kesian pada sang arnab. Badan terketar-ketar, maybe stress sebab panas maklumlah dah biasa duduk dalam air-cond hari-hari.


Haziq Fahmi yang sekarang ni cita-cita dia nak jadi Saintis. Terpengaruh sebab selalu tengok TV IQ. Beria dia mencuba alatan di booth Makmal Diagnostik.




Lepas makan, kami semua masuk ke dalam bangunan CTC nak tengok apa yang ada.


Lega sikit sebab sejuk. Di luar memang panas. Di situ ada pertandingan catur. Tapi anak-anak lebih berminat tengok ikan dalam kolam.


Keluar dari bangunan CTC saya ajak mereka naik koc bergerak/bas.


Memandangkan tak ada apa yang menarik, kami turun semula. Sebenarnya koc bergerak ini memberi perkhidmatan mammogram.


Salah satu booth yang budak-budak ni pergi dua kali. Sebabnya ada permainan. Masing-masing sibuk nak mencuba.


Last sekali Haziq singgah di booth Klinik Oral. Minat sungguh dia dengan replika gigi.



Saya ingatkan dia supaya jaga gigi elok-elok. Sekarang ni dia dah masuk fasa tumbuh gigi baru menggantikan gigi susu yang dah jatuh.

Rasa macam sekejap saja kami di karnival sebab tak banyak benda menarik. Datang untuk memberi sokongan dan memeriahkan suasana.

Monday, October 24, 2011

Wang Kelian

Ini merupakan kali pertama saya ke Wang Kelian. Sebelum ini, kalau ke Perlis saya hanya akan ke Padang Besar. Kali ni Huzein ajak kami semua ke Wang Kelian.




Memang teruja kalau datang ke sini. Macam-macam barang dijual di kiri dan kanan jalan. Dari pakaian, beg, permainan, toto dan segala macam bendalah ada dijual dengan harga yang boleh dikatakan agak murah.


Kami ke sana pada hari Ahad. Masuk sampai ke sempadan Thailand.


Tujuan asal kami ke sini sebab nak beli motor mainan yang pakai bateri. Dekat sini harganya lebih murah.



Masing-masing sudah lupa dataran bila masuk ke kedai. Tengok banyak sangat motor mainan, kalau boleh semua nak dicuba.




Harga motor mainan bateri ini RM150 untuk saiz besar. Saiz kecil RM120.00. Walaupun asalnya kami niat nak beli 2, tapi memandangkan saiznya yang agak besar kami beli satu sahaja. Takut tak muat letak dalam kereta kalau beli dua. Motor mainan tu kami beli untuk Hana Alesya.


Bukan main lagi dia bergaya.

Untuk Haziq dan Hadif kami beli skuter kaki.


Skuter ni boleh dilipat, jadi dapatlah jimatkan ruang dalam kereta. Kalau tidak susah juga nak bawa balik.

Basikal dekat sini pun murah. Ikut hati semua nak beli. Tapi memandangkan susah nak masuk dalam kereta dan kami datang dari jauh, niat terpaksa dibatalkan.

Ada juga orang jual ikan perhiasan di sini. Cantik dan comel-comel belaka. Berminat sungguh anak-anak saya melihat.



Haziq minta saya belikan untuk dia. Sorryla Haziq, bukan tak nak belikan untuk Haziq. Belum sampai ke Kulim, ikan ni mesti mati kepanasan dalam kereta.

Selain tu, mainan burung puppet ni juga menarik perhatian mereka.



Pakcik yang jual puppet tu biarkan saja Haziq mencuba.


Hadif dan Hana Alesya bila tengok burung puppet tu bergerak mereka jadi takut dan lari jauh-jauh. Tapi tak beli pun. Saja bagi Haziq cuba main.



Nampak tak motor mainan di sisi Huzein tu? Kesian dia kena angkat berat, anak-anak punya pasal, turutkan saja.

Keluar dari sempadan Thailand, kami ke kawasan kedai-kedai sebelum sempadan. Saya dah malas nak bawa anak-anak keluar dari kereta sebab cuaca panas sangat. Ambil gambar pun dari dalam kereta.


Huzein turun bawa Hana Alesya. Hadif terus melalak sebab tak dapat ikut.



Haziq layan makan roti canai. Lapar sangat agaknya.


Saya turun belikan Hadif gula-gula. Barulah dia berhenti menangis, siap cakap jangan kawan dengan Abah.

Macam-macam hal.

Pengsan

Tengok gambar ni siapa-siapa pun boleh pengsan!


Ibu sibuk bekerja di dapur, anak-anak sibuk mengerjakan bilik mainan/mini library di rumah kami.


Nak marah pun tak boleh, benda dah jadi. Ambik kamera dan snap barang sekeping dua untuk dijadikan kenangan.



Bila besar nanti, dah pandai baca, tengok blog ni harapnya insaf sebab menambahkan kerja Ibu dan Abah untuk mengemas.

Anak-anak saya memang aktif..... er, terlampau aktif. Ada saja benda yang nak dibuat. Kadang-kadang kena pandai fikir macamana nak salurkan keaktifan mereka ke arah yang positif. Contohnya, tolong cuci kereta di petang hari.




Suka betul dapat tolong Abah. Tak perlu disuruh-suruh, pandai saja celup kain dalam air sabun dan gosok kereta.




Walaupun banyak main dari betul-betul cuci kereta, sekurang-kurangnya tak adalah perkara merepek yang mereka buat.


Memandangkan hari dah petang sangat dan hampir masuk waktu Maghrib, tiba-tiba bahagian depan rumah saya bertukar menjadi tempat mandi anak-anak.


Kena letak gambar kabur sebab ada gambar Hana Alesya tak pakai baju. Ish..ish...ish...tolong jangan pengsan ye!

Wednesday, October 19, 2011

Celebrate Birthday Haziq Fahmi

8 Oktober 2011, genap usia Haziq Fahmi 6 tahun. Dah 6 tahun saya menjadi ibu. Menjadi ibu pada 3 orang anak. Inilah wajah-wajah kesayangan hamba!


Kami sekeluarga celebrate birthday Haziq secara kecil-kecilan saja. Beli kek. Nampak saja kek semua pun teruja. Posing gaya orang teruja sket.....




Ini kek birthday Haziq Fahmi. Saya yang mempengaruhi dia pilih kek ni. Kalau ikut selera dia, dia nak kek yang ada gambar kartun yang belum tentu lagi sedap. Nanti tukang habiskan kek adalah saya juga. Baik pilih yang sedap.


Birthday boy posing dengan kek dulu. Itupun jenuh jaga Hadif dan Hana Alesya yang sibuk nak terkam kek.



Happy Birthday Haziq Fahmi!



Keterujaan nak potong kek adalah tidak sama dengan makan kek. Makan main-main je budak-budak ni. Sudahnya saya juga yang kena habiskan.






Masing-masing habis comot. Lepas makan kek sambung makan spagetti yang saya masak. Saya rasa macam tak berapa sedap. Tapi habis licin, lega rasa hati.