Thursday, August 30, 2012

Tips Mengira Duit Raya Anak

Kalau jadi mak ni, betul tak kalau lepas raya mesti kena mengira duit raya anak? Mengira duit raya anak memang dah menjadi rutin bagi saya tiap-tiap tahun. Jadi saya nak kongsi tips sikit dengan ibu-ibu semua.

TIPS NO. 1: Mula-mula sekali mestilah kena keluarkan duit raya dari dalam sampulkan? Saya keluarkan duit dan asingkan sampul di sebelah. Kemudian, saya asingkan sampul duit raya yang masih elok dan yang susah terkoyak. Yang sudah terkoyak saya buang. Tetapi yang masih elok saya akan simpan. Sampul ini akan saya gunakan pada tahun-tahun akan datang. Jadi tak perlu bersusah payah cari sampul duit raya setiap tahun. Sampul ini juga berguna bila nak beri duit masa menghadiri kenduri. Banyak gunanya.


TIPS NO. 2: Saya asingkan duit raya mengikut kategori. Ini bagi memudahkan pengiraan. Jumlah yang saya dapat akan dibahagi 3 memandangkan anak saya 3 orang. Tapi tahun ini Haziq dapat duit raya lebih sebab dia berpuasa penuh.


Lepas asingkan duit, tibalah masa mengira duit.


TIPS NO. 3: Lepas habis kira jangan lupa tulis. Baru tahu berapa jumlah yang dapat. Saya tak boleh main ingat-ingat saja, mesti nanti kena kira balik sebab terlupa.


TIPS NO. 4: Lupa nak bagitau, sebelum proses mengira bermula saya akan tukar duit RM1 dan RM5 yang masih cantik lagi elok untuk digunakan pada tahun hadapan. Saya memang malas pergi bank untuk tukar duit, jadi saya tukar siap-siap dengan duit raya anak. Bijak tak saya?


Duit raya anak-anak biasanya saya akan simpan dalam Amanah Saham Didik. Macamana nak buka akaun Amanah Saham Didik? Boleh tengok di entry ini.

Selamat menyimpan!

3 comments:

shera haifa said...

wah dah siap2 tukar untuk duit raya tahun depan.. hehe

AyuArjuna BiGoshh said...

wah banyaknyaaaaaaaaaaaa

Aishah Megahasz said...

Rezeki anak-anak ni :D