Wednesday, March 13, 2013

Resepi Kerabu Mangga

Saya mencuba nasib dalam peraduan di Facebook MyChef. Makanan sihat yang saya pertaruhkan adalah kerabu mangga. Tak sangka ramai yang suka. Padahal saya bukan pandai sangat memasak. Kerabu mangga saya pun jenis masak campak-campak saja. Campak-campak pun sedap tau!


Memandangkan ramai yang bertanyakan resepi Kerabu Mangga jadi saya nak kongsikan di sini resepinya. 


Bahan-bahan:

2 biji mangga muda - dipotong memanjang
1 biji tomato - dipotong nipis
1 biji bawang besar - dipotong nipis
5 biji cili api - dipotong halus
Ikan bilis - digoreng dan ditumbuk kasar
3 biji limau nipis  - diambil airnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuat:

Semua bahan dicampur dan digaul rata. Siap untuk dihidang! Mudah bukan?

Nak sedap lagi boleh tambahkan bunga kantan yang dihiris halus. Masa buat kerabu mangga ni tak ada bunga kantan, jadi saya tak masukkan.

Selamat mencuba!

No comments: